Thu02102014

Fresh-Press.gr | Η φρέσκια ματιά στην ενημέρωση

Επί του πιεστηρίου
Back ΠολιτισμόςΕκπαίδευσηΣαν σήμερα γεννήθηκε η Μαρία Μοντεσσόρι- εκπρόσωπος του περσοναλιστικού ρεύματος εκπαίδευσης στην Ιταλία

Σαν σήμερα γεννήθηκε η Μαρία Μοντεσσόρι- εκπρόσωπος του περσοναλιστικού ρεύματος εκπαίδευσης στην Ιταλία

Σαν σήμερα γεννήθηκε η Μαρία Μοντεσσόρι το 1870 και αποτελεί μία βασική εκπρόσωπο της περσοναλιστικής θεωρίας μάθησης, δηλαδή της μάθησης που επικεντρώνει στο άτομο και απομακρύνεται από παρωχημένα δασκαλοκεντρικά πρότυπα. Βασικοί στόχοι του περσοναλιστικού ρεύματος εκπαίδευση ήταν η ανάπτυξη της υποκειμενικότηταςσ και της ελευθερίας του μαθητευόμενου. Το ρεύμα αυτό βρήκε πηγές έκφρασης τόσο στην Αγγλία (Neil), όσο και στην Ιταλία (Μοντεσσόρι) την Γαλλία και τη Γερμανία από τις αρκές του 20ου αι. και κυρίως τη δεκαετία του '60. Η Μοντεσσόρι επηρεάστηκε από την οργανική φιλοσοφία του Lombroso ο οποίος με τη σειρά του στηριζόταν στη φιλοσοφία του Roysseau περί αγωγής.

 

Βιογραφια από το montessori.gr:

 

Η Μαρία Μοντεσσόρι γεννήθηκε στην Ιταλία. Η πρώτη γυναίκα της πατρίδας της, η οποία μέσα από την παιδιατρική οδηγήθηκε με επιτυχία, ως  ψυχολόγος και ταλαντούχος παιδαγωγός που ήταν, στην προσπάθεια για την ψυχολογική και νοητική ανάπτυξη του παιδιού. Γι' αυτόν τον αγώνα έδωσε ολόκληρη τη ζωή της.

 

Έφτιαξε παιδαγωγικό υλικό, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού για όλα τα μαθήματα, θετικά και θεωρητικά, που αφορούν στη μόρφωσή του. Τα εκπληκτικά αποτελέσματα της μεθόδου την έκαναν να εξαπλωθεί ταχύτατα, γιατί δεν έμειναν στη θεωρία αλλά φάνηκαν στην πράξη. Οι βασικές Αρχές της μεθόδου της συμπίπτουν με τις Αρχές που  δίδαξαν  οι  μεγαλύτεροι  παιδαγωγοί  των αιώνων, η διαφορά όμως είναι πως εκείνη έβαλε σε εφαρμογή τις Αρχές αυτές και φάνηκαν άμεσα αποτελέσματα. Δημιούργησε μόνη της εποπτικά μέσα διδασκαλίας και παιδαγωγικό υλικό για να γίνονται μέσω των αισθήσεων κατανοητά τα μαθήματα του σχολείου.

 

Η επιτυχία αυτή αναστάτωσε τον παιδαγωγικό κόσμο διεθνώς. Ακόμα και παιδιά με χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, έμπαιναν σιγά - σιγά στις κανονικές τάξεις του σχολείου, καθώς απελευθερωνόταν το πνεύμα και η ψυχή τους. Γι' αυτό μερικοί άνθρωποι, ακόμη και επιστήμονες, συνέδεσαν το όνομά  της με το μη ομαλό παιδί. Αυτό όμως δεν είναι καθόλου σωστό.  Η  Μαρία Μοντεσσόρι  ασχολήθηκε  κατά  βάση σε όλη τη  ζωή της  με  το  ομαλό  παιδί και ίδρυσε σχολές σε πολλά κράτη για να εκπαιδεύεται προσωπικό στη χρηση του παιδαγωγικού υλικού αυτού αλλά κυρίως στην κατανόηση της φιλοσοφίας της μεθόδου της, γιατί δίδαξε πως αυτό είναι το πρώτο βήμα για την επιτυχία.

 

Ο σεβασμός στην προσωπικότητα του παιδιού είναι η πρώτη αρχή της μεθόδου. Και έπειτα : η ελευθερία που θα βγει από την πειθαρχία. Η εσωτερική και εξωτερική τάξη στη συγκρότηση του ανθρώπου. Ο σεβασμός στο έμψυχο και άψυχο περιβάλλον. Η ατομική προσπάθεια αλλά και η καλή συνεργασία με τον κόσμο του περιβάλλοντος. Η μάθηση μέσω της έρευνας, που θα δώσει τη χαρά για τη δουλειά και την ικανοποίηση για το αποτέλεσμα. Η παντοειδής άσκηση για την απόκτηση δυνατοτήτων. Ικανός άνθρωπος ίσον ευτυχής άνθρωπος. Ζωντανά παιδιά, ικανά, ήρεμα, με ψυχική υγεία, συγκεντρωμένα, λογικά, έτοιμα να συνεργαστούν για την αντιμετώπιση κάθε προβλήματος. Παιδιά ελευθερωμένα, που ξέρουν να συνομιλούν με σεβασμό και κατανόηση σαν ίσος προς ίσο. Απαλλαγμένα από τη δυστροπία, ακόμα και όταν η φύση τους έδωσε μικρές δυνατότητες Αυτά είναι χαρακτηριστικά των παιδιών ενός γνήσιου Μοντεσσοριανού Σχολείου, όταν και η οικογένεια συνεργάζεται μαζί του.

 

Η Μαρία Μοντεσσόρι πέθανε στην Ολλανδία το 1952, σε ηλικία 82 ετών και από τότε μέχρι σήμερα ο διεθνής οργανισμός που δημιουργήθηκε (Association Montessori International) καθοδηγεί και εποπτεύει τα Μοντεσσοριανά Σχολεία σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη, στις Η.Π.Α, στον Καναδά, στην Αφρική και στην Ασία, σε δεκάδες κράτη στον κόσμο, λειτουργούν Μοντεσσοριανά σχολεία και θεωρούνται από τους ειδικούς πρωτοποριακά, επιτυχημένα στον τομέα της αγωγής. Φυσική είναι λοιπόν η μεγάλη ανάπτυξη που έχουν σημειώσει τα σχολεία αυτά στα προηγμένα κράτη, λόγω του υψηλού πνευματικού επιπέδου της μεθόδου.

 

Πρόλογος Μακροπούλου Λένα
Πηγή: Σύγχρονες εκπαιδευτικές θεωρίες (Bertrand Yves)